نوشته شده توسط : بهروز یوسفی

 

در سال 1260 هجری شمسی در زمان ناصر الدین شاه قاجار قسمتی شرق دریای خزر طبق پیمان آخال از ایران جدا شد و جزئی از خاک روسیه تزاری گردید .
اینک این قسمت که در سال 1370 شمسی با همه پرسی مردمی رسما استقلال خود را به عنوان کشور ترکمنستان اعلام کرد ، همسایه ای در شمال شرقی ایران است .
اکثریت مردم ترکمنستان را ترکمن ها تشکیل می دهند و اقلیت آن روس ها و ازبک ها می باشند . از سایر اقوام مانند قزاق ها – تاتارها – اوکراینی ها – ارمنی ها – آذربایجانی ها و بلوچ ها را می توان نام برد .
80 درصد خاک ترکمنستان را صحرای قره قوم تشکیل می دهد که آب و هوایی خشک دارد اما در جنوب این کشور که درنزدیکی مرز ایران قرار دارد رشته کوه های کپه داغ قراردارند که دارای آب و هوایی مناسب است .شهرهای مهم ترکمنستان از جمله عشق آباد که پایتخت و معروف ترین شهر آن هاست در همین ناحیه قراردارند .
89 درصد ترکمن ها مسلمان سنی و پیرو مکتی حنفی و بقیه مسیحی ارتودکس می باشند .
 
عشق آباد
 
عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان با جمعیتی حدود هفتصد هزار نفر بین صحرای کاراکوم و کوهستان کویت داغ و در فاصله 250 کیلومتری شهر مشهد واقع شده است .
این شهر در نزدیکی شهر نسا ( پایتخت باستانی اشکانیان ) قراردارد. نام قدیم عشق آباد اشک آباد بوده که برگرفته از نام اشک بنیانگذار اشکانیان بوده است .
منات جدید پول دولت ترکمنستان است.چک‌هایمسافرتی و کارت‌های اعتباری چندان مقبولیتی در ترکمنستان ندارند. بسیاریاز هتل‌ها اعلام کرده‌اند که کارت‌های اعتباری را می‌پذیرند، اما درواقعیت این چنین نیست. بانک‌های بسیاری در مرکز عشق آباد وجود دارند، اماآنها نیز دستگاه‌های خودپرداز ندارند و چک‌های مسافرتی را نیز نمی‌پذیرند. بانک دولتی امور بازرگانیخارجه(خیابان گاراشیزلیک، تلفن ۴۰۶۰۴۰ ) کارت‌های اعتباری ویزا را می‌پذیرد و ۴% کمیسیون از برداشت‌ها اخذ می‌کند. بانک سناگات(خیابان ترکمنباشی، تلفن ۴۵۴۴۲۱) کارت‌های اعتباری مسترکارت را می‌پذیرد و ۳% کمیسیون از برداشت‌ها اخذ می‌کند.درمیان ارزهای خارجی، دلار محبوبیت بیشتری در میان رانندگان، کسبه و خصوصاًهنگام تبدیل ارز با منات دارد. در تبدیل ارز دقت کنید تاریخ اسکناس‌هایمنات بایستی پس از ۲۰۰۹ میلادی باشد. بازار سیاه گاهی نرخ‌های بهتری را درتبادل دلار با منات دارد، بیشتر دلالان ارز بازار سیاه در بیرون ساختمانمرکز تجاری ترکمنستان(خیابان مختومقلی) متمرکز هستند. مقادیر ارزهای خارجی همراه خود را در هنگام ورود باید اظهار کنید.
امنیت

شب‌هاپس از ساعت ۲۳ قوانین محدودیت در رفت و آمد وجود دارد. اگر هوس پیاده‌رویدر این ساعت دارید، مطمئن باشید که بارها توسط پلیس مورد پرسش واقع خواهیدشد.
     بهداشت و درمان
اصلی‌ترین مرکز خدمات درمانی در عشق آبادبیمارستان بزرگ مرکزی(تلفن‌های ۴۵۰۳۰۳ و ۴۵۰۳۳۱) است. خارجیان بایستی هزینه‌های درمانی خود رابپردازند، از این‌رو بیمه مسافرتی لازم است. این مرکز امکانات مناسبی داردو شامل یک کلینیک دندان‌پزشکی نیز هست. مرکز درمانی بین‌المللی(تلفن ۵۱۹۰۰۶) وبیمارستان لِچبنی(خیابان شِوچنکو، تلفن ۳۹۰۸۷۷) از دیگر مراکز مناسب هستند.
رانندگی
برایرانندگی در ترکمنستان می‌باید گواهینامه ملی این کشور یا یک گواهینامهبین‌المللی (IDP) در اختیار داشته باشی  (IDP). یک مجوز بین‌المللی برایرانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندندوره‌های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سندمعتبر بین‌المللی، می‌تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمارآید. اضافه می‌نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشوربا مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی ورانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدامنمایند.
آدرس سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد
ترکمنستان، عشق آباد، خیابان تهران، شماره ۳
تلفن: ۴-۳۴۹۳۶۱ (۱۲۰۹۹۳
فاکس: ۳۵۰۵۶۵ (۱۲ ۰۰۹۹۳
 
آب و هوا
با توجه بهوضعیت اقلیمی، آب و هوای عشق آباد مانند سایر مناطق ترکمنستان شدیداً بریاست. تابستان‌هایی سوزان و خشک و زمستان‌هایی کوتاه و ملایم دارد. میانگیندمای هوا در فصل تابستان حدود ۳۸ درجه سانتی‌گراد است و در زمستان دمای هوا از ۴- درجه تا ۱۲+ درجه نوسان دارد که حداقل دما تا ۱۶- درجه سانتی‌گراد نیزکاهش داشته است. بارش برف به ندرت اتفاق می‌افتد و میانگین بارش سالانهتنها ۱۹۳ میلی‌متر است. ماه‌های اسفند و فروردین حداکثر میزان بارش را درمیان ماه‌های سال دارند
اسفند و فروردین و مهر و آبان بهترین ماه‌های سال برای سفر بهعشق آبادهستند، چراکه هوا در این ماه‌ها بسیار مطلوب است.نوروزعشق آباد نیز در میان ایرانیان محبوب‌ترین زمان سفر به این شهر است. اگرچهتعطیلات سال نو و فرهنگ مشترک در ستایش نوروز مهمترین انگیزه سفر است، هوانیز بهترین چهره خود را به نمایش می‌گذارد. نوروز در ترکمنستان به عنوانیک عید سنتی گرامی داشته می‌شود، مردم با پختن غذاهای معروف نوروزی واجرای بازی‌ها و مسابقات مختلف توسط جوانان ترکمن حال وهوای دیگری به اینجشن و شادی می‌دهند.
                                          
رستورانها و غذاهاي محلي
 
غذاهایترکمنی مشابه غذاهای ایرانی و برخی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی است واغلب شامل برنج، سبزیجات و انواع گوشت می‌شود. وعده‌های غذایی اغلب با سوپآغاز می‌شوند. یکی از سوپ‌های محبوبچورپانام دارد که سوپ گوشت و سبزیجات است.غذاهای محبوب ترکمن‌ها عبارتند از:
پلوف،از محبوب‌ترین و عمومی‌ترین غذاهای ترکمنی است و از تکه‌های گوشت گوسفند،شلغم خرد شده، پیاز، هویج، برنج و ادویه که با هم پخته شده باشند تشکیلمی‌شود. گاهاً سیر و کشمش و سایر میوه‌های خشک‌شده نیز به این ترکیباتاضافه می‌شوند.
شَشلیک، کباب بره که با پیاز و نان لیپیوشکا سرو می‌شود.
کورما، گوشت گوسفند سرخ‌شده با روغن خودش.
ایشکیکلی، نوعی کوفته از خمیری که داخلش را گوشت و پیاز گذارده و بطور سنتی آنرا روی شن‌های داغ پخته باشند.
چای سبز ) گوک‌چای) محبوب‌ترین نوشیدنی میان ترکمن‌ها است و همیشه برای مهمان آمادهمی‌شود. اغلب آنرا با میوه‌خشک و گیاهان طعم‌دار مزه‌دار می‌کنند.
کفیرنیز دوغ ترکمنی است که اغلب به هنگام صبحانه ارایه می‌شود. نوشیدنی‌های الکلی نیز بطور گسترده‌ای در رستوران‌ها سرو می‌شوند.
تعدادزیادی رستوران خوب (با استاندارد‌های اروپایی) در عشق آباد وجود دارد وعلاوه بر غذاهای ترکمنی، غذاهای فرنگی و شرقی را نیز با قیمتی مناسب ارایهمی‌کنند. رستوران‌های هتل‌ها بیشتر تحت تأثیرات غذاهای روسی هستند.
بورشت، سوپ کلم است،انتغوکوت، استیک کاملاً پخته است وکتلت، کوفته‌های گوشت کوچک است.


:: موضوعات مرتبط: اطلاعات مفید درباره عشق آباد , ,
:: بازدید از این مطلب : 492
تاریخ انتشار : جمعه 6 اسفند 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد